En Büyük İhtiyaç Çadır

Yayınlama: 21.02.2023
Düzenleme: 27.02.2023 12:44

Kahramanmaraş ve bölgesinde meydana gelen deprem felaketi, tüm Türkiye’yi yasa boğdu. Deprem felaketinin ardından Çorum’dan siyasetçiler ve bürokratlar da bölgeye gitti. Gazetemiz muhabiri, bölgeye giden Çorum Valisi Mustafa Çiftçi, AK Parti Çorum Milletvekilleri Ahmet Sami Ceylan, Oğuzhan Kaya, Erol Kavuncu ve AK Parti İl Başkanı Av. Yusuf Ahlatcı’dan görüşlerini aldı. Bölgedeki büyük bir yıkım olduğunu belirten siyasetçiler ve bürokratlar, devletin tüm imkanlarıyla sahada olduğunu vurguladı. Bölgelerde en büyük ihtiyacın çadır, uyku tulumu, kışlık kıyafet ve su olduğu vurgulandı.

Türkiye, yeni haftaya bir doğal afetle uyandı. Kahramanmaraş merkezli meydana gelen 7,7 ve 7,6 büyüklüğündeki iki deprem Kahramanmaraş ve bölgesindeki 10 ili etkiledi, on binlerce vatandaş hayatını kaybetti, on binlerce insan yaralandı, binlerce bina yıkıldı. “Son yüzyılın en büyük depremi” olarak nitelendirilen bu büyük felaketin ardından Çorum da yürüttüğü yardım kampanyalarıyla adeta bölge halkı için seferber oldu.

Her gün onlarca tır yardım malzemesi depremzedelere gönderildi, bölgede Çorum ekipleri arama kurtarma faaliyetleriyle de canlar kurtardı.

Vali ve Vekiller Bölgeye Gitti

Depremin hemen ardından Vali Mustafa Çiftçi Kahramanmaraş’ın Afşin ilçesine koordinasyonu sağlamak üzere görevlendirildi.

AK Parti Çorum Milletvekilleri Ahmet Sami Ceylan, Oğuzhan Kaya ve Erol Kavuncu ile AK Parti İl Başkanı Av. Yusuf Ahlatcı da bölgeye gitti.

AK Parti Milletvekili ve MKYK Üyesi Ahmet Sami Ceylan, Adıyaman’a, Çorum Milletvekili ve Adalet Komisyonu Üyesi Av. Oğuzhan Kaya Osmaniye’ye, Çorum Milletvekili Erol Kavuncu ise Hatay’a gitti.

Gazetemiz muhabiri, bölgeye giden bürokrat ve siyasetçilerden deprem felaketiyle ilgili izlenimlerini dinledi.

“Afşin’de 349 Bina Oturulamaz Durumda”

Çorum Valisi Mustafa Çiftçi, görev bölgesi olan Afşin’de çalışmalarını sürdürüyor. Bölgede yapılan çalışmalarla ilgili bilgiler veren Vali Çiftçi, “Depremin ilk günü itibariyle Afşin ilçesine görevlendirildim. Gece saatlerinde Çorum’dan ayrıldım akşam saat 21.00’de deprem bölgesine ulaştım. İlçenin genel bir fotoğrafı göreyim diye incelemelerde bulundum. Ertesi gün çalışmalara başladık. Merkezde 200 bina oturulamaz durumda. 48 bina da enkaz halinde. Toplamda 349 bina oturulamaz durumda. Yaklaşık 600 bina depremden bina zarar görmüş. 167 vatandaşımız vefat etti. Enkazlar kaldırıldıkça artıyor. İlk gün itibariyle arama kurtarma çalışmaları başladı. Çorum AFAD, belediye, Eskişehir AFAD, Hitit Üniversitesi, STK’lara ait arama kurtarma ekipleri çalışmalara devam ediyor. Enkaz kaldırma çalışmalarımız başlamış olacak. İkinci gün itibariyle çadırlar kurmaya başladık. İlk çadır kentimizi oluşturduk. Yine aynı gün sıcak yemek çıkarmaya başladık.  Çarşamba günü itibariyle ilçemize yoğun bir şekilde yardım malzemeler 40 tır yardım malzemesi geldi. Bunu hemen ilçemiz ve 56 köyümüze yardıma çıkardık. Deprem yardımları geldikçe ihtiyaç sahiplerine ulaştırıyoruz.  İlçemizin tamamında enerji verdik. Hem ilçe merkezinde hem de köylerde elektrik verilmiş durumda. Doğalgaz veremiyoruz.  Salı günü itibariyle İl Özel İdaresi ekipleri 50 köyümüze ulaştı. Bütün köy yolları açıldı. Köylerimize de deprem yardımları ulaşıyor.  Vefat eden vatandaşlarımızın defin işlemleri de başladı” diye konuştu.

Belediyeye Özel Teşekkür

Çorum Belediyesinin sağladığı destek ile bölgede yaşanan birçok sıkıntıyı Afşin’de yaşamadıklarını vurgulayan Vali Çiftçi, “Burada belediyemize ayrı bir parantez açmak lazım. Belediyemiz depremin ilk gününden itibaren bizi çok rahatlattı. Bütün bölgede ekmek sıkıntısı yaşanırken Çorum Belediyesi günlük 60 bin ekmeği buraya sevk etti. Biz de burada vatandaşlara, aş evine verdik. Ekmek sıkıntısı yaşamadık. Gönderilen makine ve ekipmanlar, gönderilen arama kurtarma ekipleri çalışmalara büyük destek verdi” şeklinde konuştu.

En Çok Çadır ve Su İhtiyaç

Gazetemiz muhabirinin “Bölgede en çok neye ihtiyaç var?” sorusuna Vali Çiftçi, şöyle cevap verdi:

“Üç gündür buradayım. Şuanda zayiat çok fazla. Şuanda vatandaşlarımız sokaklarda. AFAD başkanlığımız çadır gönderiyor ama bizim 6 bin 500 çadıra ihtiyacımız var. Bunun kısmı karşılandı. Çadırlarda kullanılmak üzere yatağa ihtiyacımız var. Uyku seti ihtiyacımız var, battaniye ihtiyacımız var. Kışlık, bot mont kaban ihtiyacımız var. Odun, kömür sobası da gönderilebilir. Ancak en büyük ihtiyaçlar çadır ve su. Su da büyük ihtiyaç.”

“Devlet Olarak Millet Olarak El Ele Verip Bunun Altından Kalkacağız”

Depremin büyük bir yıkıma yol açtığı Adıyaman’da çalışmalara katılan AK Parti Milletvekili ve MKYK Üyesi Ahmet Sami Ceylan da “Şuana kadar dünya tarihinde olmuş en büyük üçüncü deprem. Çok nadir görülen bir deprem. Aynı günde iki tane büyük deprem olması şuana kadar görülmemiş. Bu da tabi ikinci depremin verdiği hasar daha büyük oluyor. Yıkılmayan binaların çoğu ikinci depremde yıkıldı. 10 ili etkileyen ve yaklaşık 13,5 milyon vatandaşı etkileyen bir deprem. Böyle bir durumda dünyada hiçbir ülke bunun altından kalkmak için büyük çaba sarf etmesi gerekir. Her il kendi içinde çabaya düştüğü için bölgeler dışarıdan yardım alınamadı. İklim şartları nedeniyle zorlaştı. İlk gün mutlaka aksaklıklar oldu ama devlet ikinci gün kendini hissettirmeye başladı. Bir an önce bu yaralar sarılacaktır. Bundan önce olduğu gibi bu afette de devlet, millet el ele bu sıkıntıyı atlatacağız. Vatandaşlarımızı anlıyoruz. Ailelerini kaybettiler, çocuklarını kaybettiler. Sonuçta devlet olarak millet olarak el ele verip bunun altından kalkacağız.

Adıyaman’da şehirde yaklaşık 700 bina yıkılmış durumda. Ekipler büyük çaba sarf ediyor. İlk gidenlerden birisiydik. İkinci gün daha da normalleşti. Ancak tabi zamanla yarışıyoruz. Ortalama 72 saat bir süre var. Zor bir durum. Allah bir daha böyle bir felaket yaşatmasın.

“Osmaniye’de Yıkılan Binalar Yüksek Katlı Binalar”

Osmaniye’ye giden AK Parti Milletvekili ve Adalet Komisyonu Üyesi Av. Oğuzhan Kaya ise “Osmaniye’deyim. Osmaniye merkezde devletimiz tüm imkanlarıyla ve milletimizin yardımlarıyla her türlü vatandaşımıza destek veriyor. Osmaniye merkeze Çorum’dan un ve pirinç geldi. 7 çadır kentte sıcak yemek veriliyor, çadırlar kuruldu. Tüm ihtiyaçlar karşılanıyor. Herkes elinden gelen gayretle çalışıyor. Hep beraber çalışıyoruz. Bugün birlik olma günü, devletimiz milletimiz el ele verdi bu sıkıntıyı da aşacağız. Çorumlu hemşehrilerimizden de gönüllerden kopuyorsa göndersinler.

Osmaniye Kahramanmaraş’a yakın bir yer. 120’ye yakın bina yıkılmış. Dün itibariyle bine yakın vefat vardı. Allah rahmet eylesin. Çalışmalar devam ediyor. Balıkesir Belediyesi, AFAD, UMKE, gönüllüler enkaz kaldırma çalışmaları da bitmek üzere. Bakanlığımız hasar tespit çalışmaları başladı. Yıkılandan çok hasarlı bina daha çok. Yıkılan binalar yüksek katlı binalar. Bu binalarda çok daire olduğu için hasar var” ifadelerini kullandı.

“Binaların Yüzde 80’inin Yıkılıp Yeniden Yapılması Gerekiyor”

AK Parti Çorum Milletvekili Erol Kavuncu da depremin neredeyse tamamını yok ettiği şehirlerden birisi olan Hatay’da çalışmalara katıldı.

Buradaki gözlemlerini aktaran Milletvekili Kavuncu, şunları söyledi:

“Gerek dünya tarihi Türkiye tarihi açısından en büyük felaketlerden birisiyle karşı karşıyayız. Türkiye genelinde 110 bin kilometrekarede hissedildi. 400 kilometre boyutunda. Şuana kadar da bin 600 artçı depremin meydana geldiği bir felaketle karşı karşıyayız. Hatay ilinde özellikle iki üç ilçe hariç binaların en az yüzde 20’si tamamen yıkılmış. Yüzde 60’ı da ağır hasarlı. Hiç kimsenin evine girmeye cesaret edemeyeceği durumda. Binaların yüzde 80’inin yıkılıp yeniden yapılması gerekiyor. Yıkılan binalara baktığımızda yüzde 80’i ovada ve sulak arazilerde. Yamaçlarda, dağ üzerindekiler ayakta duruyor. Hiç sıkıntı olmayan iki üç ilçenin tamamı da kayalıklardaki ilçeler. Olağanüstü bir durum. İldeki bütün mülki amirlerin her birinin kendisi veya yakınları depremzede. Ancak hayatta olanlar, daha az hasarlı ilçeler il merkezine yardıma koşmuşlar.

5-6 Saatlik Yolu 14 Saatte Gittik

Sabahın ilk ışıklarıyla itibariyle çevre illerden arama kurtarma ve yardım için gelmeye başlamışlar. O gün saat 10.00 itibariyle genel merkezimizin görevlendirmesiyle yola çıktı. Yola çıktık, Yozgat üzeri kapalı, Ankara üzeri kar yağıyordu. Depremi yaşadık. Konya, Aksaray üzeri kapalı, Niğde otoyoluna girdik. Zincirleme kazalar yaşanmış. Onlarca araç birbirine girdik.

10 gibi Çorum’dan çıktık normalde 5-6 saatte gideceğimiz yolu 14 saatte gittik. Hemen koordinasyon merkezine geçtik. Çalışmalara başladık. Binlerce bina yıkılmış ve önce hayatta olanlar çıkarılmaya çalışılıyor. Şuanda yüzlerce binada arama kurtarma faaliyetleri devam ediyor. Dün gece 12 gibi OHAL kanunu için meclise geldik yolda onlarca kilometre tır sırası var. 85 milyonluk halkımız seferber oldu ama şuanda yardımları rastgele tırlara yükleyip göndermenin dışında bir organizasyonla, AFAD ve ilgili kurumlar aracılığıyla göndermek daha verimli olacaktır. Herkesin canının derdinde. Çadır ve temel gıda maddeleri olmak üzere bunlara ağırlık verilmeli. Acil ihtiyaç enkaz kaldırmak arama kurtarma için vinç ekskavatör ve arama kurtarma ekiplerine ihtiyaç var. İnsanların barınması için çadır ve temel gıdaya ihtiyaçları var. Allah milletimizin yardımcısı olsun.

Hep Birlikte Bu Badireyi Atlatacağız

Böyle bir şey yok. Kıyamet kopmuş orada. Bundan sonra birlik ve beraberlik içerisinde tek yürek yaralarımızı saracağız. Devletimiz güçlü. Sabırla, dezenformasyon yaratmadan ülkemizi yeniden ayağa kaldırmamız gerekiyor. Hep birlikte bu badireyi atlatacağız.

“Büyük Bir Yıkım Var”

AK Parti Çorum İl Başkanı Av. Yusuf Ahlatcı ise AK Parti Teşkilatının hazırladığı yardım araçlarıyla birlikte Osmaniye ve Adıyaman’a gitti. Başkan Ahlatcı, “Ülkemizde büyük bir felaket olduğu haberini alır almaz derhal AK Parti teşkilatlarımızla beraber gerekli yardım kampanyasını organize ettik. Acil ve ivedi olan ihtiyaçları iki kamyon şeklinde doldurarak birincisini Osmaniye ilinde bizzat başında giderek teslim ettik. Oradaki çalışmaların ne durumda olduğunu gözlemledik. Daha sonra uzun bir yolculuktan sonra Adıyaman’a ulaştık. Buradan ulaştıktan sonra Çorum’dan getirdiğimiz malzemeleri ihtiyaç sahiplerine koli koli verdik. Bir şehrin yarısına yakınının yıkıldığı bir durum var. Devletimiz tüm kademeleriyle orada. Vatandaşlarımızın devletimizin yanında olduğunu gördük. Büyük bir yıkım var. İnsanların göçüklerin altında sevdiklerini beklediklerini gördük. İnanılmaz derecede bir dayanışma gördüm. Milletimizin böyle durumlarda nasıl kenetlenebileceğini gördüm, şahit oldum. Herkes birbirine nasıl yardım edebilirim telaşı içindeydi. Üzüntü verici görüntüler de gördüm. Biz bir milletiz, böyle felaket durumlarında gerçek büyük bir millet olduğumuzu gösteriyoruz. Çorum’dan her türlü yardımı bu bölgeye gönderebiliriz. Devletimiz orada gerekli organizasyonlarının hepsini yapmış durumda. Çadır ihtiyacı var. Çalışma yapan kardeşlerimiz de soğuktalar. Özellikle çadır hususunda kendilerine yardımcı olabiliriz. Allah hepimizin yardımcısı olsun” ifadelerini kullandı.